Obchodní podmínky pro let balonem
Tyto všeobecné obchodní podmínky upravují vztahy mezi pasažery a provozovatelem.
Jejich poslední aktualizace proběhla dne 1.8.2022.
A) Všeobecně
- Zákazník zakoupením cestovního dokladu a svým přihlášením na let potvrzuje, že tyto obchodní podmínky akceptuje
- Každý pasažér je v době přípravy na start, startu, letu a přistání povinen se řídit pokyny pilota balonu nebo vrtulníku
- V balonovém koši nebo ve vrtulníku je zakázáno kouřit, požívat alkohol a jiné omamné prostředky
- Letenka je přenosná
- Fotografické snímky a videonahrávky mohou cestující pořizovat pro svoji vlastní potřebu
- Zákazník souhlasí se zveřejněním fotografií z letu, na kterých je nahodile vyfocen, na webových stránkách
- Zákazník akceptuje systém organizace letů provozovatelem
- Let trvá minimálně 60 minut.
- Provozovatel je oprávněn zrušit let z důvodu nedostatečné obsazenosti balonového koše nebo vrtulníku.
- Veškeré škody na majetku či újmy na zdraví související s letem horkovzdušného balonu nebo vrtulníku musí být ihned nahlášeny pilotovi a jsou pojištěné.
- Zákazník je povinen předem informovat pilota o svých zdravotních potížích a jiných omezeních, které by mohly působit za letu komplikace.
B) Organizační pokyny
- Každý pasažér je v době přípravy na start, startu, letu a přistání povinen se řídit pokyny pilota balonu.
- V balonovém koši je zakázáno kouřit, požívat alkohol a jiné omamné prostředky.
- Let je možný pouze s platným cestovním dokladem, kterým je letenka nebo voucher. Jejich platnost je 1 rok ode dne zakoupení.
- Prodloužení platnosti letenky je možné jen ve výjimečném případě za předpokladu, že klient má zájem o let, ale provozovatel mu přesto nemůže nabídnout požadovaný let zejména z důvodu dlouhodobé nepřízně počasí nebo překážky na straně provozovatele.
- Letenka je přenosná, letu se může zúčastnit kdokoli po předložení originálního dokladu letenky nebo voucheru.
- Oblečení do balonu by mělo být podobné jako na vycházky do přírody, pokud možno z tmavších materiálů a ne nové, neboť je zde možnost znečištění oděvu odkapávajícím sedimentem z hořáků, za které nemůže nést provozovatel odpovědnost. Čistě bílý oděv proto není vhodný, boty na vysokých podpatcích také ne, protože po přistání na poli je často nutné dojít terénem na cestu.
- Podle leteckého zákona je nutné vyloučit přepravu nebezpečných předmětů. Proto mohou být cestující při podezření na držení takovýchto předmětů podrobeni prohlídce.
- V mimořádné provozní tísni může provozovatel uskutečnit let prostřednictvím jiné náhradní letecké společnosti.
- Fotografické snímky a videonahrávky mohou cestující pořizovat pro svoji vlastní potřebu bez přímého souhlasu provozovatele. Pro komerční využití těchto materiálů je však nutný písemný souhlas provozovatele.
- Zákazník souhlasí s umístěním fotografií z letu na kterých je nahodile vyfocen do veřejně přístupné databáze společnosti. Pokud by nesouhlasil, sdělí to pilotovi který zajistí, aby ke zveřejnění fotografií s jeho portrétem nedošlo.
- Zákazník akceptuje systém organizace letů provozovatelem. Konkrétně to probíhá tak, že v době, kdy chce zákazník letět, oznámí provozovateli svůj zájem o let a potřebné údaje a následně mu pak jsou zasílány nabídky letů dle jeho požadavku formou hromadných SMS. Pokud mu některá nabídka vyhovuje, je potřeba to co nejdříve sdělit provozovateli a jestliže bude ještě volná kapacita, provozovatel mu obratem jeho účast na letu potvrdí a sdělí přesné informace o místě a času startu.
- Zákazník souhlasí s tím, že si provozovatel ponechá ve své evidenci jeho jméno, telefonní číslo, email, datum letu a uhrazenou částku.
- Pilot sleduje všechny letecké faktory, související s letovou bezpečností, ale nemůže garantovat splnění jiných než bezpečnostních podmínek. Např. neodpovídá za počasí, je-li zima nebo zataženo, nemůže ovlivnit skutečnou trasu letu a ani nezná přesné místo přistání. Proto je nutné, aby si sami pasažéři vybírali let v době a za takových povětrnostních podmínek, které jim nejvíce vyhovují.
- Let trvá minimálně 60 minut. Vzhledem k proměnlivosti teplotních proudů a povětrnostních podmínek, váze pasažérů a s ní související spotřebě paliva a k případné náročnosti hledání terénu vhodného pro přistání, nelze dobu letu plně zaručit. V případě zkrácení již zahájeného letu na méně než 45 minut má zákazník právo na jeho bezplatné opakování.
- Provozovatel je oprávněn let zrušit či započatý let zkrátit v případě technické poruchy nebo lokální nepřízně počasí – silnějšího nestabilního větru, snížené dohlednosti či vydání aktuální varovné meteorologické předpovědi. V takovém případě bude dohodnut termín náhradního bezplatného letu. Při zrušení letu z uvedených důvodů neodpovídá provozovatel za případnou škodu, ušlý zisk či další náklady, které tím mohly zákazníkovi vzniknout.
- Pokud se zákazník nemůže domluveného vyhlídkového letu zúčastnit, je nutno tuto skutečnost oznámit provozovateli minimálně 48 hodin předem. V tomto případě bude sjednán jiný termín. Nedohodne-li si zákazník odložení letu 48 hodin předem, je povinen za sebe poslat náhradní osobu. Nedostaví-li se zákazník ani náhradní osoba na domluvené místo startu, letenka bez náhrady propadá.
- Provozovatel je oprávněn zrušit let z důvodu nedostatečné obsazenosti balonového koše. Minimální počet pasažérů je 7, jedná se o splnění předepsané minimální vzletové hmotnosti balonového kompletu.
- Provozovatel může odepřít zákazníkovi let balonem v případě, že je u něj podezření na požití alkoholu či jiných návykových látek. V takovém případě letenka propadá bez náhrady.
C) Bezpečnost
- Provozovatel společně s pilotem odpovídají za bezpečnost letu. Nikdy se nevzlétne, pokud by povětrnostní podmínky pro let nebyly 100% bezpečné.
- Veškeré škody na majetku či újmy na zdraví související s letem horkovzdušného balonu musí být ihned nahlášeny pilotovi.
- Provozovatel nemůže nést odpovědnost za osobní věci a majetek pasažérů. Jsou však pojištěné proti nárazu za letu či při přistávacím manévru.
- Zákazník je povinen předem informovat pilota o svých zdravotních potížích a jiných omezeních, které by mohly působit za letu komplikace, a to včetně problémů s alergií.
- Balonem nemohou být přepravovány a letu se účastnit těhotné ženy a lidé ve špatném zdravotním stavu. Dále pak všichni ti, kterým činí obtíže pobyt ve výškách, nastupování a vystupování z balonového koše, chůze po nezpevněném terénu a ti, kteří nemohou stát po celou dobu letu.
- Pasažéři mladší 15 let se mohou letu zúčastnit pouze v doprovodu dospělé osoby, která za ně bude v průběhu celé akce odpovídat.
- Pokud je v kóji dítě, musí být v době dosedání balonu vždy na podlaze koše. Seřazení osob v koši musí být takové, aby na náletové straně koše (tj. přední strana ve směru letu) byl nejprve dospělý a až za ním dítě (tak aby se při kontaktu a brždění dítě opřelo o dospělého a ne naopak).
- Klient bere na vědomí že je nutné zaujmout co nejbezpečnější pozici v době, kdy balon přistává a dostává se do kontaktu s povrchem země. V takovém případě silná ocelová konstrukce koše ochrání cestující před jakýmkoliv nárazem, pokud se pevně drží, nemohou vypadnout a nehrozí jim žádné nebezpečí. To prakticky znamená - otočit se zády ke směru letu, pokrčit nohy v kolenou a oběma rukama se držet co nejpevněji provazového úchytu který je uvnitř koše proti každému pasažérovi. Pokud je v koši děcko, nesmí stát před dospělým pasažérem, který by ho mohl v době kontaktu se zemí přitlačit ke stěně koše. Proto musí být ve směru letu v tomto pořadí – nejprve je náletová spodní hrana koše, madlo koše, za madlem stojí dospělý, a za dospělým pasažérem děcko. Po přistání je potřeba, aby pasažéři nezačali vystupovat bez pokynu pilota, balon by ztratil zátěž a mohl by se dát znovu do pohybu. Ale neobávejte se, i při vyšší rychlosti se jedná jen o takový náraz, jako když skočíte zhruba z druhého schodu. Někdy může být koš balonem ještě pár metrů vlečen, obvykle to posádka bere s humorem a dětem se to obzvláště líbí.